AAA
Regie door ouders: de techniek helpt een handje

31 januari 2017

Regie door ouders: de techniek helpt een handje

Nic Drion – We willen in de jeugdsector graag dat ouders de regie voeren over de hulpverlening. Want: wie verantwoordelijkheid draagt moet ook de regie hebben. Toch zijn regie en verantwoordelijkheid in de praktijk nog vaak gescheiden. Maar dat kan best anders. En de techniek kan ons daarbij een handje helpen.

Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kind, maar de professional heeft meestal de regie over de hulp. Die bepaalt welke hulp een gezin krijgt en vaak ook wat er over het gezin wordt gecommuniceerd en met wie. Dit maakt dat ouders geen eigenaarschap over de hulp kunnen ervaren, terwijl zij dat wel willen. En wij ook.

Online platform

Hoe zorgen we ervoor dat ouders regie krijgen? Een beveiligd digitaal platform dat ouders zelf beheren kan daar een bijdrage aan leveren. Ouders nodigen zelf mensen uit om via dat platform informatie over hun kind(eren) te delen: de jeugdzorgprofessional, de huisarts, de leerkracht, maar ook grootouders, de buren of de beste vriendin van moeder. Iedereen die betrokken is bij het kind kan via ouders toegang krijgen. En werken met zo’n platform is niet moeilijk: wie op Facebook kan, kan dit ook.

Het contact wordt makkelijker, ook met anderen uit het netwerk. En de relatie met ouders wordt gelijkwaardiger.Via het besloten platform kunnen afspraken worden gemaakt en berichten worden uitgewisseld. Maar deelnemers kunnen ook met elkaar chatten, beeldbellen, hulpverleningsplannen delen, de voortgang meten en nog veel meer. Allemaal onder regie van de ouders, veilig en voor ouders kosteloos. Zij bepalen ook wie welke informatie krijgt. De huisarts kan bijvoorbeeld bepaalde informatie wel krijgen die de buren niet hoeven te hebben.

Zo houden ouders niet alleen de regie in eigen handen, maar creëren ze ook hun eigen elektronische dossier over hun kind. Als er dan een nieuwe hulpverlener bij komt, dan kunnen ze zeggen: ‘Ik sluit je aan op mijn netwerk en geef je toegang tot bepaalde documenten. Lees die eerst maar eens. Als je dan nog vragen hebt dan komen we graag op gesprek.’ Dan hoeven ze niet steeds opnieuw hun verhaal te vertellen.

Extra werk?

Goed voor ouders dus. Maar is het ook goed voor professionals? Betekent het niet dubbel registreren? Nee. Door een technische koppeling met de registratiesystemen van deelnemende instellingen kunnen hulpverleningsplannen en andere documenten automatisch in het platform worden geplaatst. Het contact wordt makkelijker, ook met anderen uit het netwerk. En de relatie met ouders wordt gelijkwaardiger.

Het zal misschien even wennen zijn, dat wel. Wat bijvoorbeeld als ouders je uit hun netwerk gooien, omdat ze boos zijn? Ze waren waarschijnlijk ook al boos zonder dat platform. Maar nu is er wel een extra reden om met hen het gesprek daarover te voeren en weer tot overeenstemming te komen.

Of wat als je bepaalde ouders helemaal geen regie durft te ‘geven’, omdat je denkt dat ze het niet kunnen? Is dat niet een goede reden om iemand uit hun omgeving te zoeken die hen kan helpen?

Pilot

In Noord Veluwe draait een project met online communicatieplatform Quli. Quli is op non-profitbasis ontwikkeld door een aantal zorginstellingen. Quli heeft zo’n 20.000 gebruikers en een sterk groeiend aantal instellingen is geïnteresseerd.

In Noord Veluwe doet een aantal instellingen mee met het project. Per organisatie gaat een groepje hulpverleners en cliënten samen ervaring opdoen in het gebruik van dit platform. Zo gaan we samen op weg naar ons doel: regie door de ouders. En als het goed is willen we straks niet anders meer.

Over de auteur: Nic Drion

29 jaar ervaring in de jeugdzorg, o.a. bij de Kindertelefoon, Medisch Kleuterdagverblijf, Bureaus Jeugdzorg, zorgaanbieders, Advies en Meldpunt Kindermishandeling, Nederlands Jeugdinstituut. Momenteel werkzaam als adviseur bij het Expertisecentrum van de William Schrikker Groep en projectleider bij de regio Noord Veluwe(project ‘Regie door ouders’  middels een online communicatieplatform. Daarnaast trainer Signs of Safety en oplossingsgericht werken. Expertise: kindermishandeling, huiselijk geweld, Veilig Thuis, jeugdbescherming, familiegroepsplan, Signs of Safety.

Ga naar Blog

13 januari 2017

ICT geeft cliënt meer autonomie

Het verhogen van de productiviteit van zorgmedewerkers en de cliënt in een positie brengen dat hij meer grip krijgt op zijn eigen zorg. Dat is wat Unit4 beoogt met het ECD Cura. “De kwaliteit van zorg kan zoveel hoger en de kosten per cliënt zoveel lager als we dingen slim organiseren en écht gebruik gaan...

Lees verder

1 november 2016

Het is goed dat patiënten zeggenschap krijgen over hun medische gegevens

Over drie jaar hebben patiënten recht op het digitaal inzien en een digitale kopie van hun eigen medische gegevens. Tenminste dat lees ik in de pers. Zij kunnen zelf bepalen welke zorgorganisaties die gegevens mogen inzien. Door Hans ter Brake: Deze verandering is het resultaat van het wetsvoorstel dat op 4 oktober 2016 door de...

Lees verder

30 oktober 2016

Vier vragen van M&I over innovatie in de Care

M&I/Partners stelde me (Hans ter Brake) medio 2015 een viertal vragen over innovatie in de care. M&I begeleidt en adviseert haar klanten bij projecten op het snijvlak van management en ICT. Onderstaand de vragen en de antwoorden namens Unit4. 1. Wat is jullie visie op de integratie van het ECD met ehealth, domotica en PGD...

Lees verder

Informatie en Servicedesk

Kantoor Haaksbergen
Blankenburgerstraat 41 A
7481 EA Haaksbergen
servicedesk@quli.nl
026-7920000

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×