Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker …

Geïnspireerd door het artikel van Eline Spros-Vierkant waarin we een parallel zien (gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en hulp aan de burger) met de PGO van Quli lichten we onderstaand blog nogmaals toe, geschreven door onze directeur Hans ter Brake.

Op 2 maart 2019 schreef Hans ter Brake het volgende:

“Afgelopen week had ik een afspraak met mijn specialist. Het betrof een controle in een reeds lang lopende ziekte. Ik voorzie hem één keer per jaar, vanaf 1 maart, van actuele gegevens. Op basis daarvan geeft de dokter mij altijd eerst een voorlopig advies. Daarop mag ik nog commentaar leveren en daarna volgt een definitief besluit.

Ook mijn vrouw en zoon zijn patiënten bij dezelfde dokter. Ik vul al jaren ook hun anamnese in. Vaak doen we dat samen. Dat is makkelijk en we helpen elkaar een beetje. Voorgaande jaren kostte dat toch vlot een aantal uren per persoon. Niet dat het invullen zo veel werk is; het bij elkaar zoeken van gegevens vergde nogal wat. Natuurlijk deden we de boekingen met onze huisarts al wel digitaal, maar een jaaropgave met eindstanden op de laatste dag van het jaar, zond hij toch weer op papier. Om nog maar niet te spreken van de fysiotherapeut. Ook daarvan kregen we het jaaroverzicht altijd op papier. En, als je – zoals mijn zoon – meerdere fysiotherapeuten had in één jaar, kregen we zelfs meerdere jaaroverzichten.

Vooringevuld

Dit jaar was alles anders. Met mijn PGO kreeg ik via mijn DigiD toegang tot mijn gegevens bij het ziekenhuis. Alle gegevens van de huisarts en de fysiotherapeut bleken via mijn PGO dat voldoet aan MedMij, “de VIA van de gezondheidszorg”, bereikbaar. Ik hoefde alleen nog maar te controleren, te verbeteren en aan te vullen. Dat is handiger en betrouwbaarder dan wanneer ik dat op basis van mijn geheugen moet doen of moet overtoetsen van brieven van onze huisarts en de fysiotherapeuten. Ook mijn vrouw en zoon kon ik zo snel helpen.

Makkelijker én beter

Het consult bij de specialist verliep gemakkelijk en snel. Op basis van door mij aangeleverde gegevens, vond er dit jaar vlak voor het consult al een onderzoek plaats door een assistent van de dokter. Ik hoefde daardoor maar één keer naar het ziekenhuis. Tijdens het consult bespraken we alle veranderingen, de onderzoeksresultaten en stelde de dokter nog enkele aanvullende vragen. Ik had de indruk dat hij meer tijd voor me had dan anders en dat we een prettiger en diepgaander gesprek hadden dan voorgaande jaren.

Geen blauwe brief meer …

Mijn ziekte blijft, maar ik denk dat de gezondheidszorg makkelijker én beter is geworden. Overigens in Amerika is er al een concept bedacht, geen blauwe brief maar een blue button en in Nederland gaven we MedMij een blauw logo …

In Nederland hief de belastingdienst de blauwe brief ook op. “Door de lange gangen in Apeldoorn zoemt het woord record. Een uur na het openstellen van de 8 miljoen aangiftes waarop in totaal alvast 202 miljoen gegevens zijn ingevuld, hadden 16.000 Nederlanders de klus al geklaard”. “