AAA
Ontwikkeling van gebruiksvriendelijke ehealth

8 april 2017

Ontwikkeling van gebruiksvriendelijke ehealth

Op 16 maart verzorgde Michel Lohr van Quli een presentatie en workshop over “gebruiksvriendelijke ehealth”. Hij inspireerde zaal en betrokkenen met de aanpak de Quli daarin de afgelopen tijd heeft gehanteerd.

Hoe zorg je dat ehealth-diensten gemakkelijk te gebruiken zijn en dat de informatie die wordt overgedragen toegankelijk is? En hoe betrek je gebruikers bij dit proces? Michel’s presentatie leverde vermeldingen in maar liefst drie artikelen op:

Deze workshop was een samenwerking van Pharos en Nictiz. Gebruiksvriendelijkheid is een voorwaarde voor succesvol gebruik van ehealth. Voor het slagen van ehealth-diensten is gebruiksvriendelijkheid belangrijk. Het gaat dan bijvoorbeeld om factoren als functionaliteit, toegankelijkheid, snelheid, efficiëntie en persoonlijk contact.

Maar gebruiksvriendelijkheid is niet alles. Facebook, Twitter en Instagram, echt gebruiksvriendelijk zijn ze niet, maar ze worden wel door heel veel mensen gebruikt. Gebruiksgerichtheid lijkt dus primair. Een recent boek wat zeer de moeite waard is, is ‘Drive’ van Daniel Pink. In een notendop: mensen worden intrinsiek gemotiveerd als er voldaan wordt aan drie kernbegrippen. Autonomy, het vermogen om zelf keuzes te maken en strategieën te kiezen. Mastery, de notie dat je iets leert beheersen en ergens goed of steeds beter in wordt; en Purpose, de perceptie dat datgene wat je doet zinvol is en een doel dient. Dus als we een app maken om mensen iets over zichzelf vast te laten leggen of ander gedrag te omarmen, stel jezelf dan de vraag:

  1. Geeft de app de gebruiker Autonomy in hoe de app te gebruiken en zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden? Of is het ‘niet zeuren, gewoon doen’ ?
  2. Krijgt de gebruiker door de app de ervaring dat hij/zij ergens beter in wordt? Een gevoel van Mastery, van beheersing, met de bijbehorende trots dat al die inspanning ergens goed voor was?
  3. Geeft de app de gebruiker een duidelijke ervaring van Purpose (doel of beloning). En, dat is niet hetzelfde als het doel waarmee de app gemaakt is! De vraag is hier: ervaart de gebruiker die purpose ook?

Als één van de drie vragen “nee” is, dan kun je de hoop op langdurige trouw van de gebruiker om via de app duurzaam data door te geven wel opgeven.

Meer informatie: We willen een app… ? (part 2)

Ga naar Nieuws

9 oktober 2017

Quli Experience volledig uitverkocht!

We zijn trots op en dankbaar voor de enorme interesse voor de Quli Experience 2017. Alle 250 stoelen zijn vergeven! Wat ons betreft betekent dit “cliëntautonomie en zelf- & samenredzaamheid” hoog op de agenda’s staat en dat veel (zorg)organisaties klaar zijn om volgende stappen te nemen. We kijken uit naar aanstaande donderdag en zullen u uiteraard...

Lees verder

21 september 2017

Nieuw bezoekadres Quli b.v. per 1-11-2017

Quli zal vanaf 1 november a.s. gevestigd zijn op Landgoed Groot Zonneoord,  Zonneoordlaan 17, 6718 TK in Ede. We zullen vanaf 1 november dus niet langer het kantoor aan de Stationsweg gebruiken. U kunt per direct het nieuwe (post)adres gebruiken, dus ook vóór 1 november. Quli b.v. Zonneoordlaan 17 6718 TK  Ede We zijn trots op...

Lees verder

5 september 2017

Tienduizenden inforiums naar Quli

Inforium en Quli zijn gekoppeld. Hierdoor kunnen de vele duizenden berichten die zorgverleners per maand via Inforium al naar patiënten en cliënten versturen, voortaan ook naar Quli worden gezonden. Dit stelt zorgorganisaties in staat om persoonsgerichte informatie simpel, snel en slim samen te stellen en te verzenden naar de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) van de betreffende...

Lees verder

Informatie en Servicedesk

Kantoor Haaksbergen
Blankenburgerstraat 41 A
7481 EA Haaksbergen
servicedesk@quli.nl
026-7920000

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×