AAA
“Quli helpt onze cliënten stap voor stap vooruit”

9 juni 2017

“Quli helpt onze cliënten stap voor stap vooruit”

Onderstaand artikel hebben we met toestemming van betrokkenen overgenomen uit een eigen publicatie van Amarant Groep. Spotlight is het interne nieuwsblad. Er zijn geen achternamen gebruikt en de foto bij het artikel is willekeurig gekozen.

Vorig jaar maakten jullie in Spotlight kennis met Quli, ons interactieve ehealthplatform. Met Quli geven we onze cliënt (en zijn of haar vertegenwoordigers) de regie over eigen gezondheid en welzijn terug. Quli speelt een steeds grotere, belangrijkere en betere rol in het leven van onze cliënten en dat van hun vertegenwoordigers, ouders en natuurlijk onze medewerkers. Zij vertellen je graag meer over hun ervaring met Quli.

Maak kennis met Savanna (10 jaar)

“Ik woon weer thuis!” vertelt Savanna enthousiast. Ze heeft de laatste tijd enorme stappen gemaakt. Haar persoonlijke doelen zijn te vinden in Quli. Zo is het belangrijk dat Savanna voldoende eet, omdat haar gewicht wat aan de lage kant is. Daarnaast is een van haar leerdoelen om over zichzelf te leren praten. Quli helpt haar daarbij. Het leukst zijn natuurlijk de spaarpunten die met het behalen van een doel te verdienen zijn. “Die kan ik inzetten om ’s avonds wat langer op te mogen blijven,” glundert Savanna. “Maar je kunt je punten ook ruilen tegen mooie pennen, leuke post-it’s of een beker warme chocolademelk!” Haar ouders werken inmiddels ook thuis met het puntensysteem. Het stimuleerde Savanna om meer te praten. Over wat ze leuk en niet leuk vindt bijvoorbeeld. De grootste doorbraak was dat ze dat na een dag op school uit zichzelf vertelde hoe het met haar ging. Zonder dat iemand daar om vroeg! Voor Savanna en haar ouders heel wat prettiger dan vroeger, toen ze alles opspaarde, totdat ze een woedeaanval kreeg. Inmiddels heeft Savanna ook een eigen dagboek waarin ze zelf schrijft. Quli helpt Savanna stapje voor stapje vooruit.

Maak kennis met Jeffrey en Gaby (stief)vader en moeder van Savanna

“Savanna is een meisje dat graag haar grenzen op zoekt. Ze kijkt hoe ver ze kan gaan. Nu we intensief met Quli werken, weet ze dat papa en mama haar gedrag, ontwikkeling en vorderingen goed kunnen volgen. We zitten veel meer op één lijn met haar begeleiding dankzij Quli. Thuis kunnen we zien hoe het in de groep gaat. En de begeleiders kunnen vervolgens ook zien hoe het in het weekend thuis is gegaan. Quli zorgt ervoor dat we in kunnen springen op wat er die dag is gebeurd. Ik houd alles keurig bij in het dagboek van Quli. Sterker nog, ik heb gevraagd of ze het aantal toegestane woorden niet wat op kunnen hogen. Na een dagje uit zit ik zó over het limiet heen,” vertelt Gaby met een lach. Jeffrey: “De terugkoppeling is ontzettend handig en je bent veel beter op de hoogte dan voorheen, toen we nog met een papieren map werkten. Quli brengt je dichterbij de groep.” Jeffrey en Gaby werken al vanaf de start met Quli en zijn inmiddels ervaringsdeskundigen. “In het begin was het wennen, maar we zijn goed bij het project en de ontwikkeling van Quli betrokken. We hebben zelfs punten aangedragen om het programma te verbeteren!”

Maak kennis met Dominique (persoonlijk begeleider bij Amarant)

“Ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te proberen. Dus heb ik met de pilot van Quli meegedaan. Quli bestond toen nog maar net en er was nog bijna niks. We liepen tegen veel zaken aan, zoals een trage internetverbinding of een gebrek aan devices (zoals een tablet of pc). Het was allemaal nieuw en wennen, zowel voor de medewerkers als voor de cliënten. Daarom heb ik met collega’s diverse cases behandeld en bekeken hoe we Quli hierbij in konden zetten. Wat kon Quli voor de cliënt en medewerker betekenen? Toen begon het meer vorm te krijgen. Wanneer medewerkers enthousiast zijn over het systeem en de voordelen ervan inzien gaat het snel. Ze kunnen Quli dan veel beter inzetten. Het meest ben ik te spreken over de tools en handvatten die Quli biedt. Die tools maken het mogelijk voor cliënten om zich makkelijker te uiten en ook eenvoudiger met onze medewerkers in contact te staan. Het is heel concreet en visueel, dat spreekt aan! Wel is het van belang dat medewerkers grenzen blijven bewaken, zodat ze niet 24/7 bereikbaar zijn voor cliënten. Die grenzen worden met programma’s als Quli wat vager. Maar al met al ben ik erg te spreken over het systeem en zie ik de toekomstige ontwikkelingen positief tegemoet!”

 Savanna, Gaby & Jeffrey zijn inmiddels ervaringsdeskundigen

“Dankzij Quli zitten we meer op één lijn”

Dat ehealthplatform Quli effectief is, blijkt wel uit het succesverhaal van Savanna en haar familie. Zij zijn vanaf de start betrokken bij de ontwikkeling van en het werken met dit digitale platform. “In plaats van onhandig werken met een fysieke map, kunnen we nu op elk moment van de dag de ontwikkeling van Savanna volgen. We kunnen de doelen inzien, houden een dagboek bij, lezen het dagboek van de begeleiding en bespreken met Savanna hoe het gaat,” vertelt moeder Gaby enthousiast. Stiefvader Jeffrey vult aan: “Je hoeft niet meer elke avond naar de groep te bellen hoe het die dag is gegaan. Ook ben je minder afhankelijk van de begeleiders die op dat moment aanwezig zijn. Alles is digitaal terug te vinden, waardoor we veel beter op één lijn zitten. Thuis lezen we hoe het op de groep is gegaan. En in het weekend kan de begeleiding lezen hoe het thuis is geweest. Zit Savanna een weekend niet lekker in haar vel? Dan kan de begeleiding daar op maandag rekening mee houden. De terugkoppeling is stukken handiger dan wanneer je met een papieren map werkt. Je bent als ouders meer één met de groep.

Wennen

Eerlijk is eerlijk: het was in het begin even wennen. Een nieuw systeem, een nieuwe werkwijze, een nieuwe manier van omgang met elkaar. Savanna, Gaby en Jeffrey zijn inmiddels helemaal gewend aan Quli. Ze hebben als ervaringsdeskundigen zelfs bijgedragen aan de ontwikkeling en verbetering van het platform.

Doorbraak

In Quli zijn de persoonlijke doelen van Savanna terug te vinden. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat ze op haar voeding let. Haar gewicht is namelijk aan de lage kant. Ook is het van belang dat Savanna beter over zichzelf leert praten. Jeffrey: “Vroeger spaarde ze alles op, tot dat ze een woede-uitbarsting kreeg. Nu leert ze stapje voor stapje meer over zichzelf te vertellen. De grootste doorbraak was dat ze laatst uit zichzelf vertelde hoe het die dag op school was geweest.

Sparen voor leuke cadeautjes

Werkt Savanna aan haar leerdoelen? Dan kan ze via Quli punten verzamelen. En die punten kan ze inzetten voor leuke cadeautjes, zoals mooie pennen, post-it’s of een lekkere warme chocolademelk. Dat systeem heeft zo’n goed effect dat Savanna inmiddels ook thuis met het spaarpuntensysteem werkt. Savanna haalt doel na doel. Zo mag ze inmiddels zelfstandig naar huis toe fietsen en kan ze langer dan een half uur zelfstandig een activiteit uitvoeren. Go Savanna!

Doorgroeien

Gaby houdt de ontwikkelingen van Savanna nauwkeurig bij in het dagboek van Quli. “Het is fantastisch om zo goed op de hoogte te kunnen zijn. Savanna is een meisje dat graag grenzen op zoekt en kijkt hoe ver ze kan gaan. Doordat wij nu beter weten wat er op de groep speelt en zij weten wat er thuis gaande is, kunnen we hier beter mee omgaan. En vervolgens samen op één lijn doorgroeien.”

 “Quli biedt veel concrete tools voor de cliënt en medewerker!”

“Ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te proberen. Dus heb ik met de pilot van ons eigen ehealthplatform Quli meegedaan” vertelt Dominique. Zij werkt al jaren bij Amarant en zette haar eerste stappen met Quli bij het trainingshuis in Goirle. Vervolgens ging ze in Breda aan de slag bij Begeleid Zelfstandig Wonen. Twee van haar cliënten gingen aan de slag met Quli. “Daar zie je direct dat het werkt. Quli biedt concrete tools en geeft cliënten overzicht. Ze kunnen hun ‘moods’ invullen en die kun je vervolgens één-op-één bespreken of samen invullen. Lukt het niet? Dan heb je tijd en ruimte om het vaker uit te leggen. Dat is op een groep toch anders.” Ook over de doelenapp binnen Quli is Dominique erg te spreken. “Eén van mijn cliënten heeft moeite met zaken onthouden. Met hem werk ik met de doelenapp. Het geeft hem houvast. Ook scoren we samen elke werkdag.’’

Steeds meer vorm

Is het dan alleen maar rozengeur en maneschijn met Quli? “Het is erg veel en erg nieuw. Ook is het in grote groepen vaak lastig om de juiste rust te vinden om met het programma te werken. Daarom heb ik, als aandachtsfunctionaris van Quli, samen met collega’s diverse cases bekeken. Daarna onderzochten we hoe Quli hierbij kon ondersteunen. Wat kon Quli voor cliënten betekenen? Hoe kan het systeem medewerkers ondersteunen? Vervolgens begon Quli meer te leven onder medewerkers en begon het werken met Quli steeds meer vorm te krijgen. Wanneer medewerkers enthousiast zijn over het systeem en de voordelen ervan inzien gaat het snel. Ze kunnen Quli dan veel beter inzetten.”

Zoals autorijden

“Het meest lastige is om het werken met Quli draaiend te houden: het vereist van beide kanten voldoende motivatie en inzet. Heb je een concreet onderdeel van Quli dat je kunt gebruiken, zoals bepaalde taken, de doelenapp of zoals bij Stek, en zie je dat het werkt, dan stimuleert dat enorm. Maar vaak zijn de effecten van Quli pas na een tijdje merkbaar. Het is zoals leren autorijden: het vereist veel oefening, je moet het je eigen maken en het moet goed in je systeem zitten. Dan pas kun je het integreren in je dagelijks leven.”

Grenzen bewaken

Quli maakt het mogelijk om op afstand bij je cliënt te zijn. Om meer betrokkenheid te tonen en heel concreet met je cliënt aan de slag te gaan. Die grotere betrokkenheid vraagt ook om een betere bewaking van de grenzen door de medewerker. Je moet ervoor waken dat de cliënt het idee krijgt dat ze 24/7 een beroep op je kunnen doen, dat je áltijd bereikbaar bent en dat ze áltijd bij je terecht kunnen.”

Concreet en visueel

Quli is uitdagend en vraagt een nieuwe manier van denken en werken van zowel cliënt als medewerker. “Het biedt ons als medewerker veel nieuwe tools en handvatten. Zaken die vroeger op papier gebeurden zijn nu interactief en gedigitaliseerd. Ook ben ik blij met de nieuwe functies die ze binnen Quli gaan uitrollen, zoals het beeldbellen. Zonder veel moeite kunnen cliënten dan gebruik maken van een tool die ze direct positief resultaat oplevert. Het is heel concreet en visueel. Ik ben erg benieuwd naar de verdere ontwikkeling!” sluit Dominique af.

Ga naar Nieuws

2 november 2017

Cliëntcase: Desiré, Vince en Quli: interview door Jan Peter Balkenende

Voor de Quli Experience 2017 maakten we niet alleen de roadmovie, maar vroegen we ook of Desiré en Vince wilden meewerken aan een video over hoe Quli hen helpt en faciliteert. Jan Peter Balkenende sprak met Desiré in voorbereiding op de Experience en we willen deze video graag met u delen. Gerelateerd

Lees verder

26 oktober 2017

Quli roadmovie 2017: 1 jaar Quli in 5 minuten

Voor de Quli Experience 2017 maakten we samen met nieuwe klanten en partners een roadmovie. We brachten 1 jaar Quli in beeld in 5 minuten. We zijn trots op en dankbaar voor alle interviews en vinden het heel erg fijn dat we de video niet alleen op 12 oktober bij KPN in Den Haag mochten...

Lees verder

9 oktober 2017

Quli Experience volledig uitverkocht!

We zijn trots op en dankbaar voor de enorme interesse voor de Quli Experience 2017. Alle 250 stoelen zijn vergeven! Wat ons betreft betekent dit “cliëntautonomie en zelf- & samenredzaamheid” hoog op de agenda’s staat en dat veel (zorg)organisaties klaar zijn om volgende stappen te nemen. We kijken uit naar aanstaande donderdag en zullen u uiteraard...

Lees verder

Informatie en Servicedesk

Kantoor Haaksbergen
Blankenburgerstraat 41 A
7481 EA Haaksbergen
servicedesk@quli.nl
026-7920000

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×