AAA
Regie door ouders: de techniek helpt een handje

31 januari 2017

Regie door ouders: de techniek helpt een handje

Nic Drion – We willen in de jeugdsector graag dat ouders de regie voeren over de hulpverlening. Want: wie verantwoordelijkheid draagt moet ook de regie hebben. Toch zijn regie en verantwoordelijkheid in de praktijk nog vaak gescheiden. Maar dat kan best anders. En de techniek kan ons daarbij een handje helpen.

Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kind, maar de professional heeft meestal de regie over de hulp. Die bepaalt welke hulp een gezin krijgt en vaak ook wat er over het gezin wordt gecommuniceerd en met wie. Dit maakt dat ouders geen eigenaarschap over de hulp kunnen ervaren, terwijl zij dat wel willen. En wij ook.

Online platform

Hoe zorgen we ervoor dat ouders regie krijgen? Een beveiligd digitaal platform dat ouders zelf beheren kan daar een bijdrage aan leveren. Ouders nodigen zelf mensen uit om via dat platform informatie over hun kind(eren) te delen: de jeugdzorgprofessional, de huisarts, de leerkracht, maar ook grootouders, de buren of de beste vriendin van moeder. Iedereen die betrokken is bij het kind kan via ouders toegang krijgen. En werken met zo’n platform is niet moeilijk: wie op Facebook kan, kan dit ook.

Het contact wordt makkelijker, ook met anderen uit het netwerk. En de relatie met ouders wordt gelijkwaardiger. Via het besloten platform kunnen afspraken worden gemaakt en berichten worden uitgewisseld. Maar deelnemers kunnen ook met elkaar chatten, beeldbellen, hulpverleningsplannen delen, de voortgang meten en nog veel meer. Allemaal onder regie van de ouders, veilig en voor ouders kosteloos. Zij bepalen ook wie welke informatie krijgt. De huisarts kan bijvoorbeeld bepaalde informatie wel krijgen die de buren niet hoeven te hebben.

Zo houden ouders niet alleen de regie in eigen handen, maar creëren ze ook hun eigen elektronische dossier over hun kind. Als er dan een nieuwe hulpverlener bij komt, dan kunnen ze zeggen: ‘Ik sluit je aan op mijn netwerk en geef je toegang tot bepaalde documenten. Lees die eerst maar eens. Als je dan nog vragen hebt dan komen we graag op gesprek.’ Dan hoeven ze niet steeds opnieuw hun verhaal te vertellen.

Extra werk?

Goed voor ouders dus. Maar is het ook goed voor professionals? Betekent het niet dubbel registreren? Nee. Door een technische koppeling met de registratiesystemen van deelnemende instellingen kunnen hulpverleningsplannen en andere documenten automatisch in het platform worden geplaatst. Het contact wordt makkelijker, ook met anderen uit het netwerk. En de relatie met ouders wordt gelijkwaardiger.

Het zal misschien even wennen zijn, dat wel. Wat bijvoorbeeld als ouders je uit hun netwerk gooien, omdat ze boos zijn? Ze waren waarschijnlijk ook al boos zonder dat platform. Maar nu is er wel een extra reden om met hen het gesprek daarover te voeren en weer tot overeenstemming te komen.

Of wat als je bepaalde ouders helemaal geen regie durft te ‘geven’, omdat je denkt dat ze het niet kunnen? Is dat niet een goede reden om iemand uit hun omgeving te zoeken die hen kan helpen?

Pilot

In Noord Veluwe draait een project met online communicatieplatform Quli. Quli is op non-profitbasis ontwikkeld door een aantal zorginstellingen. Quli heeft zo’n 20.000 gebruikers en een sterk groeiend aantal instellingen is geïnteresseerd.

In Noord Veluwe doet een aantal instellingen mee met het project. Per organisatie gaat een groepje hulpverleners en cliënten samen ervaring opdoen in het gebruik van dit platform. Zo gaan we samen op weg naar ons doel: regie door de ouders. En als het goed is willen we straks niet anders meer.

Over de auteur: Nic Drion

29 Jaar ervaring in de jeugdzorg, o.a. bij de Kindertelefoon, Medisch Kleuterdagverblijf, Bureaus Jeugdzorg, zorgaanbieders, Advies en Meldpunt Kindermishandeling, Nederlands Jeugdinstituut. Momenteel werkzaam als adviseur bij het Expertisecentrum van de William Schrikker Groep en projectleider bij de regio Noord Veluwe (project Regie door ouders)  middels een online communicatieplatform. Daarnaast trainer Signs of Safety en oplossingsgericht werken. Expertise: kindermishandeling, huiselijk geweld, Veilig Thuis, jeugdbescherming, familiegroepsplan, Signs of Safety.

Ga naar Nieuwsbrief

30 maart 2017

Quli helpt ouderen om zolang mogelijk thuis te blijven wonen

In Quli zitten tal van functionaliteiten en tools om zelfredzaamheid en sociale interactie mogelijk te maken. Quli stimuleert het gebruik van technologie bij ouderen met Apps die passen bij de wensen en behoeften van ouderen. Bij Markenheem zijn we een pilot beeldbellen gestart. Beeldbellen helpt ouderen bij het leggen en onderhouden van contacten. Het project wordt...

Lees verder

30 maart 2017

Regie door ouders: de techniek helpt een handje

Dit is de titel van een interessante column van Nic Drion over regie en verantwoordelijkheid in de jeugdzorg. We willen in de jeugdsector graag dat ouders regie voeren over de hulpverlening. Want: wie verantwoordelijkheid draagt moet ook de regie hebben. Toch zijn regie en verantwoordelijkheid in de praktijk nog vaak gescheiden. Maar dat kan best...

Lees verder

30 maart 2017

Hoe Quli de zorg van de toekomst faciliteert

Quli faciliteert een persoonlijke digitale omgeving waar zorggegevens beheerd, gebruikt en gedeeld worden, veilig en altijd bij de hand. Quli is makkelijk in gebruik. De gebruiker beschikt over functionaliteiten en apps die werken met zijn/haar gegevens. Dit zijn apps die door Quli zijn ontwikkeld maar ook apps die door zorgorganisaties of derden zijn ontwikkeld. Quli...

Lees verder

Informatie en Servicedesk

Kantoor Haaksbergen
Blankenburgerstraat 41 A
7481 EA Haaksbergen
servicedesk@quli.nl
026-7920000

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×