Referentieverhaal Careander

“Wij als ouder kunnen ieder moment van de dag meelezen!”

In het blad ‘Contact’ van Careander is onlangs een interview met de heer Oostveen uit Elburg gepubliceerd. Hij heeft meegewerkt aan de implementatie van het digitale cliënten- en verwantenportaal, dat vanaf maart 2020 in ‘Careander Ons Portaal’ voor iedereen beschikbaar is. In dit artikel delen we zijn ervaringen.

Quli en Ons Portaal
Via Ons Portaal is inzage mogelijk in gegevens zoals de doelen en ondersteuningsafspraken uit Mijn Plan, rapportages en de cliëntagenda. Inloggen kan op verschillende manieren: met de Careander-app op een smartphone of met een tablet of computer via Quli. Het portaal maakt het eenvoudiger om als cliënt, verwant en medewerker samen te werken om de cliënt zo goed mogelijk te ondersteunen.

Wij zijn trots op de gebruikers en delen graag hun ervaringen met jullie.

De heer Oostveen vertelt over de aanleiding van zijn deelname aan de pilot: “Onze dochter van 41 jaar woont in ’t Harde bij Heidestate. Mijn vrouw zit al jaren in de verwantencommissie van Heidestate en daar kwam de vraag of iemand wilde proefdraaien met Quli. In goed overleg mocht ik dat gaan doen”.

Duidelijk afgebakend
De heer Oostveen legt uit hoe de pilot in zijn werk is gegaan: “Met een klankbordgroep van cliënten, verwanten en medewerkers van Careander hebben we drie keer een gezamenlijke bijeenkomst gehad. Thuis ben ik ermee aan de slag gegaan. Onze dochter liet weten zelf niet de behoefte te hebben om te weten wat de begeleiding over haar meldt. Voor haar is dat duidelijk afgebakend, ‘dit doet papa voor mij’ geeft ze dan aan”.

 

Veel profijt
De familie Oostveen heeft er veel profijt van gehad dat ze ieder moment van de dag in de rapportages konden meelezen. “Onze dochter zat op een gegeven moment niet goed in haar vel vanwege bijwerkingen van medicatie. Besloten werd om te stoppen met de medicatie en op zoek te gaan naar een alternatief. In die periode hebben we heel regelmatig gekeken in Quli om te zien wat de begeleiding over onze dochter noteerde. Dat heeft ook enorm geholpen om de problematiek bij de afspraak met de arts aan te geven. We hebben dus veel gebruik gemaakt van Quli. Gelukkig heeft ze nu goede medicatie en is ze weer in balans. Het loopt allemaal weer top”.

Persoonlijke gesprekjes
Volgens de heer Oostveen is het grote voordeel van Quli dat ze de gegevens in de rapportages ook kunnen gebruiken in persoonlijke gesprekjes met hun dochter. “We spreken haar zeer regelmatig en brengen haar wekelijks naar paardrijles. Vanuit Quli kan je zaken aanhalen in een gesprek met haar. Je kunt haar gegevens er elk moment van de dag even bij pakken en dat is fijn”, zegt de heer Oostveen.

Invoering van ‘Ons Portaal’ bij Careander
Vanaf begin maart 2020 kan iedereen ‘Ons Portaal’ van Careander gebruiken. Komende maanden worden er informatiebijeenkomsten aangeboden om cliënten en verwanten te informeren over de werkwijze. Vanuit Quli blijven we hierbij nauw betrokken.

Via deze link kunt u het gehele interview met de heer Oostveen lezen.