Zorg voor jezelf
Blog

Quli voor GGZ: digitaal als het kan, face-to-face waar nodig

De wachttijden, kosten en regeldruk in het GGZ moeten omlaag. En dat terwijl er juist een personeelstekort is. Anders en slimmer samenwerken is een oplossing, maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? Zorgplatform Quli biedt een visie: netwerkzorg waarbij online en offline efficiënt ingezet worden en de cliënt de regie krijgt.

 

Ehealth als het kan, face-to-face waar nodig

Er moet in het GGZ meer met minder gebeuren. Minder geld, minder personeel, meer patiënten. De manier van werken moet dus efficiënter. Ehealth oftewel zorg op afstand kan hier een rol in spelen. Mensen met lichtere klachten kunnen deels of helemaal online geholpen worden. Hulpverleners houden zo tijd over omdat ze niet hoeven te reizen. Tijd die ze nu kunnen besteden aan het face-to-face zien van mensen met ernstige zorgbehoeften.

 

Slim samenwerken: Koppeltaal en ‘appotheek’

Elke patiënt heeft verschillende behoeften. Soms betekent dit dat ze met verschillende hulpverleners, organisaties of apps bezig zijn. Quli koppelt deze apps en systemen bijvoorbeeld met Koppeltaal. Deze landelijke informatiestandaard van de GGZ zorgt dat verschillende systemen dezelfde taal spreken. Quli heeft experts in Koppeltaal in huis die makkelijk de informatie of functionaliteit van verschillende systemen in de zorg met elkaar verbinden.

De ‘appotheek’ is het resultaat. Hulpverleners kunnen makkelijk bepaalde apps ‘voorschrijven’ en de cliënt kan deze ‘ophalen’ via het zorgplatform. Specifieke ehealth modules en interventies van verschillende aanbieders kunnen per persoon aan- en uitgezet worden. Denk aan leefstijlinterventies, maar ook beeldbellen in een groep of alleen. De cliënt kan voor al deze zorg gewoon inloggen via Quli via één unieke toegang.

Quli applicatie  

Zelf- en samenredzaamheid

Netwerkzorg stimuleert zelf- en samenredzaamheid. Hoe meer de patiënten, naasten en ervaringsdeskundigen kunnen doen, hoe minder de zorgprofessional hoeft te doen. Patiënten delen zelf informatie over hun doelen, testresultaten of gevoelens waardoor de hulpverleners een completer beeld krijgen wat er nodig is. In de woorden van een van de gebruikers: “Dat wat ik zelf niet onder woorden kan brengen, kan ik al wel delen met anderen”.

Meer weten over wat Quli kan betekenen? Download onze brochure.